onsdag den 23. oktober 2013

Min hæklede løber

Jeg har tidligere fortalt om mit loppefund - en kurv med et halvfærdigt tæppe, der blev til en bænkevarmer, rødt og hvidt garn, der blev til Dannebrogsflag, og en masse acrylrester, der bare skulle aflives. Der var forskellige kvaliteter, tykke og tynde, så nogle hækledes med en tråd, andre med to, og enkelte med tre. Jeg har brugt hæklenål nr. 5 til projektet.

Jeg blev inspireret af patchwork og strikketeknikken gobelinstrik, hvor store flader i forskellige farver danner mønstret. Det måtte kunne lade sig gøre på samme vis med hækletøj - bare klø på kvinde, løs opgaven.


Nu er der ikke en trævl tilbage, det holdt hårdt, og det strakte langt, dejligt afslappende at sidde ned i forteltet.


Det blev til en lang løber. Havde jeg anet, der var så mange løbemeter i kurven, tror jeg nok, jeg havde kastet mig ud i et lidt mere kvadratisk tæppe. Nå pyt, det blev langt, og så kan man jo bare sy det sammen til et rør og lade det ligge dobbelt.

Teknikken er at sno garnet på bagsiden, når der skiftes farver.



På forsiden ses farveskiftene som små "perler".


Hvorledes farveskiftene og størrelserne på felterne er opstået, kan der svares ret kort: når garnet slap op, skiftede jeg farve. Og hvis der var meget af samme farve, så brød jeg garnet, når det passede i de andre farveskift. Helt tilfældigt blev det nu ikke, for felterne/farverne skulle ikke skiftes alle i sammen række, så blev det for kedeligt.

Og en sidebemærkning: min datter synes det er tudegrimt og alt for hippiagtigt, ja måske, men anvendeligt på mit trægulv. Hun kunne da have ret i, at det sikkert ville være 1000 gange flottere i afstemte farver. Men det var billigt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar