Hun fandt et billede med syede filtkrystaller, og her er så min fortolkning af dem.
Egentligt er der også lidt "skolelærerpegefinger" i dem, for hvor ofte spørges der i timerne: hvorfor skal vi lære det ? Hvad skal vi bruge det til? Forklaring følger...jamen jeg skal jo være...og så har jeg ikke brug for det.
For det første er det aldrig spildt at lære noget, og for det andet kunne det jo være rart at vide lidt om cirkler og grader, division og brug af passer og lineal - også selvom man er uddannet håndarbejdslærer. Mine matematikkundskaber kommer ofte in use, når jeg dels tegner mønstre, udregner modeller, laver skabeloner, udregner materialeforbrug osv.
Egentligt er der også lidt "skolelærerpegefinger" i dem, for hvor ofte spørges der i timerne: hvorfor skal vi lære det ? Hvad skal vi bruge det til? Forklaring følger...jamen jeg skal jo være...og så har jeg ikke brug for det.
For det første er det aldrig spildt at lære noget, og for det andet kunne det jo være rart at vide lidt om cirkler og grader, division og brug af passer og lineal - også selvom man er uddannet håndarbejdslærer. Mine matematikkundskaber kommer ofte in use, når jeg dels tegner mønstre, udregner modeller, laver skabeloner, udregner materialeforbrug osv.
Til disse filtisblomster var der ikke skabelon, så frem med papir, lineal, vinkelmåler og passer. Jeg har syet en femsidet, en firdelt og en tredelt blomst. Dem vil jeg gerne dele med jer, for der er ikke grund til at opfinde den dybe tallerken mere en en gang. Hent skabelonen til isblomst i filt.
Inden hjerterne sys sammen, broderes mønstret på hver side. Jeg har brugt bomuldsgarn, men uld eller amagergarn kan også bruges. Jeg har ikke optegnet broderiet, men broderet frit. Derefter sys hjertedelene sammen med knaphulssting.
Inden du lukker sammen, fyldes vat eller pladevat i hjertet.
Lav 3, 4 eller 5 af den samme model. Sørg for at de er ens, bland ikke skabelonerne, for så kan de ikke danne cirklen, når du skal sy dem sammen.