tirsdag den 8. april 2014

Broderi på dåbskjole

Af og til kommer der en med en dåbskjole, der skal broderes navn på. Denne kjole har efterhånden været forbi nogle gange. Familien har tradition for, at navnene håndskrives for derefter at blive broderet. 
Denne gang var der to navne, der skulle broderes. 



Jeg broderer med kontursting, der er lettest at forme efter de små bogstaver. Jeg starter altid bagfra, for hvis man er lidt usikker på hånden, så er det ikke det første man ser...bare et lille tip.


Når tal og bogstaver skal broderes, så følger stingene din skriveretning. DVS som du skriver, således broderer du, sytøjet vendes og drejes efterhånden som du arbejder dig frem.



Hvis dette billede ikke passer til det, jeg tidligere skrev, så er i og p broderet med den rest der var fra 4 tallet. Man skal undgå at hæfte, og lade garnet springe til nærmeste bogstav. Hæftninger kan laves meget flot, men undgå så mange som muligt.


Her er det færdige navn, lidt skævt skrevet, men med personlighed. Normalt ville jeg prikke navnet, og overføre tegningen trådlige på stoffet. Det giver det flotteste slutresultat.


Dette navn er også fra i dag. Broderiet skal helst vaskes og presses op, så står det flottest. Vasken overlader jeg til dåbskjolens ejer.




De tre navne ovenfor er fra tidligere gange. Navnene på kjolen er alle i forskellige farver, de er broderet på underkjolen og anes svagt gennem den tynde overkjole. 

#embroidery christening dress #Sticken Taufkleid #dåbskjole broderi

1 kommentar:

  1. Hej Dorthe. Hvad tegner du bogstaverne med ? Er det blyant ?

    MVH. Kirsten Thingstrup

    SvarSlet