onsdag den 3. juni 2015

Taimis brunkage

Som nyuddannet håndarbejdslærer fik jeg arbejde i en fritidsklub som pædagog. På fritidshjemmet arbejdede Taimi, som var fra Finland. Så vidt jeg husker, kom hun til Danmark i krigsårene eller kort derefter, hvor finske børn blev sendt til Danmark for at rekreere sig. Nogle blev, måske havde de ingen familie at vende hjem til. Under alle omstændigheder blev Taimi i Danmark og blev gift her. Jeg fik aldrig spurgt om, hvorfor hun blev. Ja det er jo også en del af vor historie, hvor mange er klar over, at vi også fik flygtninge fra Finland?



Nå men til sagens kerne, som er Taimis kage. Den er i min lille sorte opskriftsbog, og er sikker hver gang. 



Jeg vil gerne dele opskriften med jer, og sender venlige tanker til Taimi, der må være en ældre dame idag, hvis hun lever endnu.


Du skal bruge:
  • 375 g sukker
  • 190 g margarine
  • 3 æg
  • 375 g sirup
  • 4½ tsk kanel
  • 1½ tsk kanel
  • 750 g mel
  • 3 kopper kærnemælk
  • 3 tsk natron
  • 3 tsk kardemomme
  • revet skal af 1 citron
  • 1 stort revet æble (uden skræl)
Alle ingredienser røres sammen, natron skal røres sammen med kærnemælken. Smør en stor bradepande og bag kagen ½ time ved 170-180 grader. Glacer kagen med cacaoglasur, mens den stadig er varm.Kagen er fryseegnet uden glasur.
Jeg er ikke den største ørn til at lave glasur, så er den for tynd, så for tyk, så stivner den ikke eller alt for hurtigt. Så ja glasur, øv bøv.


Men det er der også råd for. På mit kreative valghold for nogle år siden havde vi også hyggestund, dvs. eleverne skiftedes til at have kage med. En af pigerne havde en kage med, hvorpå der var en skøn glasur. Jeg fik opskriften, og nu kan jeg også lave glasur, der aldrig mislykkes, så den er, kan man sige, idiotsikker. Her er den:
Glasur:
  • 50 g smeltet margarine
  • 250 g flormelis
  • 2 tsk vanille
  • 1 tsk cacao
  • 4 spsk varm stærk kaffe
Alle ingredienser røres sammen og fordeles over kagen. Værsågod:-). Man kunne evt. forsøge med anden væske og smag.

#Taimis cake #Taimis Kuchen #Taimis brunkage #Nem glasur #easy frosting #Glasur einfach

Ingen kommentarer:

Send en kommentar