mandag den 31. marts 2014

Syflip

En gang imellem går jeg grassat med symaskinen. Så får skidt være skidt, der bliver ikke gjort rent, og mad glemmer man næsten at indtage.
Denne gang var det genbrugsafdelingen, der stod for skud. Jeg smider nødigt noget ud..., og det er jo heldigt, når man får lyst til at udfolde sine syevner. Ind bagest i skabene, find det, der var på vej til at friste en kummerlig tilværelse som pudseklud. Og så ellers bare huske alle finesser fra Lisbeth Christiansens undervisning på Skals Håndarbejdsseminarium. 
Dette er mit udgangspunkt: 


En tudsegammel spencer, tror det er datterens aflagte.


En meget gammel hjemmesyet t shirt. Stoffet har jeg selv dekoreret med afdækning og silkemaling, der er sprayet på et stykke træls hvidt stof med muslingeskaller, det lignede nattøjstof. Farverne har jeg selv blandet. Skrappe blågrønne farver, der er tonet godt og grundigt med sort.
Disse to beklædningsgenstande kombineres.


Selerne klippes af, og da jeg er så heldig at have en gine, så blev nederdelen nålet på t shirt, for at finde et passende sted til en overskæring. Nederdelen havde rynker, så den var meget vid. Den xtra vidde blev foldet i et kæmpe læg midt for og midt bag. Tror der er lagt ca 20 cm ind både for og bag. Overskæring på t shirt markeres med knappenåle.


T shirten kortes, der klippes i en bue, da det giver den flotteste linje på kroppen. Buen løfter sig 2 cm på midten. Nederdelen syes ind, så den får samme mål i omkreds som overdel. Vidden på nederdel fjernes midt for og midt bag, da det giver det slankeste look. Der fjernes lige meget både foroven og foneden. Pres sømmen godt, inden overdel og nederdel sys sammen. Spenceren havde lynlås i siden, den er bevaret - ellers kunne jeg ikke komme i kjolen. Overdel er strækstof, og nederdel er vævet, og giver sig ikke en tomme.


Halsudskæring ringes 2 cm midt for og midt bag, 1 cm mod skulder.


Den nyudringede halsudskæring fik en belægning. Tilfældigvis havde jeg stadig en rest af originalstoffet liggende. Belægningen sys ret mod ret, og foldes derefter til vrang.


Belægningen drejes lidt frem mod retten, så den hvide kant lige akkurat titter frem, der ries og kanten stikkes fast.


På lommerne var der store klovneagtige pynteknapper.


Og ligeledes på selerne.


Knapperne blev pillet af, og de blev ombetrukket. Af gode grunde skal knapperne genandvendes. Man kunne også slå nye, men det kræver, at man har adgang til en knapmaskine, eller at man har købt et knappekit. Jeg valgte at ombetrække. Se på billederne, det er ikke så svært.



Selerne blev kortet og påsyet som en snydemanchet, selvfølgelig med knap på.


Og her er det færdige resultat så. Den tror jeg, at jeg bliver glad for.



Der kommer lige xtra billeder af t shirten, inden den blev klippet itu. Jeg synes at print/deko/spray giver en fin effekt.






Og hip hip hurra, det er min fødselsdag i dag.
#recycle clothes #Kleidung recycle #genbrug tøj

Ingen kommentarer:

Send en kommentar